KODEX.hr

KODEX.hr

Uloga umjetne inteligencije u školama i obrazovanju: Stanje u Hrvatskoj

Foto: Pixabay

Umjetna inteligencija ima potencijal revolucionirati obrazovanje pružanjem personaliziranih iskustava učenja, automatizacijom administrativnih zadataka i unapređenjem metoda poučavanja. Ova napredna tehnologija postala je sastavni dio modernih obrazovnih okruženja, zamjenjujući tradicionalne metode poučavanja i omogućujući prilagođeno učenje za svakog učenika. Prema izvješću Svjetskog ekonomskog foruma, umjetna inteligencija može pomoći u prevladavanju tehnoloških i financijskih prepreka te stvoriti personaliziraniji pristup učenju.

Ključne prednosti umjetne inteligencije u obrazovanju uključuju:

- Personalizirano učenje: Može analizirati podatke o učenicima i prilagoditi materijale za učenje individualnim potrebama, što omogućuje učinkovitije ishode učenja.
- Automatizirano ocjenjivanje: Može ocjenjivati zadatke i ispite s točnošću i brzinom, oslobađajući nastavnike od monotonog ocjenjivanja i smanjujući subjektivnu pristranost.
- Poboljšane metode poučavanja: Može pružiti povratne informacije u stvarnom vremenu i prijedloge za poboljšanje metoda poučavanja, čineći nastavu zanimljivijom i interaktivnijom.
- Pristupačnost: Može učiniti obrazovne resurse dostupnima učenicima s invaliditetom ili onima kojima je potrebna dodatna podrška.

Stanje umjetne inteligencije u hrvatskom obrazovanju

Hrvatska je posljednjih godina poduzela značajne korake u integraciji umjetne inteligencije u svoj obrazovni sustav, javlja Croatianmakers.hr. Nekoliko ključnih inicijativa oblikovalo je trenutno stanje umjetne inteligencije u hrvatskim školama:

Projekt "AI in STEM Education"

Projekt "AI in STEM Education" bavi se problemom nedostatka dovoljno educiranih učitelja i adekvatnih programa u hrvatskim osnovnim školama koji bi poticali djecu na stjecanje STEM znanja i vještina. Cilj projekta je povećati kapacitete i pružiti podršku učiteljima osnovnih škola u Hrvatskoj u korištenju robotike i umjetne inteligencije, čime se poboljšava kvaliteta i relevantnost obrazovanja te cjelokupno okruženje za učenje u osnovnim školama.
Kroz implementaciju projektnih aktivnosti, razvijen je kurikulum o korištenju umjetne inteligencije u STEM obrazovanju, educirano i mentorirano 300 učitelja o primjeni umjetne inteligencije u njihovom radu te je uključeno 60 osnovnih škola u aktivnosti razmjene znanja, prakse i suradnje.

Program "Elements of AI"

Obrazovni program "Elements of AI" dostupan je diljem Republike Hrvatske za sve zainteresirane građane, s cjelokupnim sadržajem na hrvatskom jeziku, javlja mipro.hr. Inicijativa za ovaj obrazovni program proizašla je iz suradnje Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilišta u Helsinkiju i tehnološke tvrtke Reaktor, a obuku i postavljanje obrazovnog programa provela je Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju CroAI.

U prva dva mjeseca, više od 15.000 studenata upisalo je program, čineći Hrvatsku jednom od najuspješnijih europskih zemalja u pogledu početnog interesa za obrazovanje u području umjetne inteligencije.

Projekt "Škola budućnosti"

Zagrebačka tvrtka STEMI pokrenula je projekt "Škola budućnosti" u hrvatskim školama, kroz koji osnovnoškolci i srednjoškolci mogu raditi na stjecanju tehnoloških znanja budućnosti - robotike, umjetne inteligencije i Interneta stvari. Do sada je u njihovom projektu sudjelovalo više od 350 učitelja i dvije tisuće učenika, što odgovara svakoj desetoj školi u Republici Hrvatskoj. Ovaj inovativni i vrijedan projekt, u koji je do sada uloženo oko 750 tisuća eura, ima prednosti i za učenike i za nastavnike. Kroz tehnološke izazove, učenici mogu steći neka od najtraženijih znanja na tržištu, a kroz timski rad i projektni rad razvijaju ključne meke vještine za uspješnu karijeru u tehnološkoj industriji.

Projekt BrAIn

Projekt BrAIn, kojeg vodi Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET pod nadležnošću Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, ima za cilj doprinijeti kvaliteti i trajanju vremena koje učenici provode u obrazovnom procesu kroz integraciju digitalnih tehnologija, stoji na Carnet.hr. Projekt razvija pametni sustav preporuka koji će pružiti bolji uvid u postignuća učenika i doprinijeti personaliziranom pristupu razvoju svakog učenika.

Projekt e-Škole

Projekt e-Škole, vrijedan ukupno 212 milijuna eura, tijekom posljednjih osam godina doprinio je jačanju kapaciteta sustava osnovnog i srednjeg obrazovanja, osiguravajući da su učenici pripremljeni za daljnje obrazovanje i cjeloživotno učenje te spremni za ulazak na tržište rada. Učionice su opremljene digitalnim tehnologijama, omogućujući nastavnicima korištenje digitalnih obrazovnih sadržaja, proširenje komunikacije izvan fizičke učionice i poticanje aktivnije uloge učenika u obrazovnom procesu.

Izazovi i budući smjer

Unatoč napretku, implementacija umjetne inteligencije u hrvatskim učionicama suočava se s izazovima kao što su osiguravanje jednakosti, rješavanje problema privatnosti i upravljanje tehnološkim poteškoćama. Za uspješnu navigaciju kroz ove izazove, edukatori bi trebali dati prioritet jednakom pristupu tehnologiji, uspostaviti jasne politike u vezi s prikupljanjem i pohranom podataka, ulagati u robusnu tehničku infrastrukturu i pružiti kontinuirane mogućnosti profesionalnog razvoja za nastavnike.

Kako je istaknula prof. Blaženka Divjak, "Ušli smo u novo doba, koje je u potpunosti obilježeno umjetnom inteligencijom. Međutim, moramo razmišljati o tome kako održati kritičko razmišljanje u školama i omogućiti djeci da ga razviju. Ne možemo im dopustiti da dobiju odgovore na svoja brojna pitanja samo jednim 'klikom' bez preispitivanja tih odgovora".

Budućnost umjetne inteligencije u hrvatskom obrazovanju izgleda obećavajuće, s kontinuiranim inicijativama za obrazovanje nastavnika i integraciju alata u učionice. Kroz projekte kao što su "AI se educiraj", koji je uključio više od 2.700 edukatora diljem Hrvatske, zemlja nastavlja graditi kapacitete za učinkovito korištenje umjetne inteligencije u obrazovanju.

Potencijal umjetne inteligencije u učionicama je ogroman, nudeći personalizirana iskustva učenja, poboljšane alate za poučavanje i poboljšanu pristupačnost. Međutim, izazovi privatnosti, digitalne jednakosti i etičkih razmatranja zahtijevaju pažljivo upravljanje. Rješavanjem ovih izazova i odgovornim korištenjem umjetne inteligencije, hrvatski edukatori mogu iskoristiti njezin potencijal za stvaranje obogaćujućih i inkluzivnih okruženja za učenje za sve učenike.

Ako imate priču javite se na urednik@kodex.hr.