KODEX.hr

KODEX.hr

Započeli radovi na novom sustavu naplate cestarine Crolibertas: Očekuje se brži i sigurniji promet

Foto: HINA/ Lana SLIVAR DOMINIĆ

Započeli su radovi na postavljanju prvih portala u sklopu implementacije novog sustava naplate cestarine Crolibertas. Prvi radovi na implementaciji novog sustava izvode se na autocesti A3 na području Sisačko-moslavačke županije, rekao je za Media servis voditelj tog projekta Hrvoje Dorčić. Na snazi će biti privremena regulacija prometa, no gužve se u principu zbog ovih radova ne očekuju. Bitno je međutim za naglasiti da se neće u funkciju puštati dionica po dionica, već će sustav pustiti tek kad završe sve radove, što se očekuje do kraja rujna sljedeće godine. Puštanjem novog sustava u funkciju, rampe će se podignuti i stari sustav naplate cestarine odlazi u povijest.

"Korisnici koji sada već koriste NEC moći će ga koristiti i u novom sustavu, jedino što će morati povezati ENC uređaj s registarskom oznakom vozila koje koriste i ENC uređaj će morati biti propisno učvršćen na vjetrobransko staklo sukladno uputama proizvođača. Oni koji se odluče da će koristiti ALPR tehnologiju, oni će morati povezati registarsku oznaku vozila s važećim platnim sredstvom, odnosno važećom karticom."

Korisnici će se morati prije vožnje autocestom prijaviti u sustav, putem web portala Crolibertas, aplikacije, na njihovim prodajnim mjestima ili kod prodajnih partnera. Glavni benefit novog sustava je, kaže nam Dorčić, da je riječ o sustavu slobodnog protoka.

"Korisnici će moći koristiti autocestu bez ikakvog zaustavljanja. Tu su još brojne prednosti, smanjenje zagađenja emisija štetnih plinova, takođe sustav će biti u potpunosti digitalan te će omogućiti recimo po potrebi i dinamičko formiranje cijena."

Prometni stručnjak Željko Marušić za Media servis je istaknuo kako bi takav sustav trebao omogućiti povećanje sigurnosti.

"Jer će smanjiti rizike svih kriminalnih aktivnosti zbog toga što će vozila biti evidentirana u realnom vremenu, no najvažnije je da se prilagodi tarifni model."

Dodaje i da ovaj sustav kao takav, najbolje omogućuje smanjenje gužvi, no ključno je hoće li se prepoznati interes da se u određenim trenucima, na određenim dionicama, cestarina snizi možda i do nule kako bi se povećala protočnost.

"Ovaj novi sustav naplate može bitno povećati profitabilnost autocesta i sve koristi od naših autocesta, dakle omogućava pravedniji i bolji tarifni model kad je u pitanju gospodarski promet, kako bismo mogli privući da prometni tokovi idu preko Hrvatske, oni koji nas zaobilaze, jer svi prijevoznici idu onuda gdje im je isplativije."

Puna operativna funkcija Crolibertasa nakon probnog roka mogla bi krenuti početkom 2027. godine.

Ako imate priču javite se na urednik@kodex.hr.