Izazovi i prilike obiteljskih tvrtki u luksuznom sektoru: 50+ godina Zlatarne Dodić
- Kodex
- Danas, 08:43
- 5 minuta

Jeste li se ikada upitali koliko današnja tehnologija mijenja posao zlatarskog zanata? Nekada su se modeli nakita rezbarili ručno iz voska dok danas imamo 3D printere i razne softvere koji znatno olakšavaju proizvodnju jednog prstena ili naušnica.
Draguljar Filip Dodić iz poznate Zlatarne Dodić odgovorio je na to, ali i na neka druga zanimljiva pitanja.
Smanjuju li moderni alati potrebu za tradicionalnim vještinama majstora zlatara koji se u vašoj radioni usavršavaju već gotovo pola stoljeća?
"Modernizaciju i digitalizaciju proizvodnje ne promatramo kao izazov, već kao priliku za unaprjeđenje našeg proizvodnog pogona i majstorske radione. 3D printeri, laseri i ostali pomoćni strojevi nam omogućuju da u puno kraćem roku pripremimo i proizvedemo veću količinu nakita od plemenitih metala. Možda smo izgubili uključenost zlatara u sve korake proizvodnog procesa, no to ne znači da je profesija zlatara zbog modernizacije tehnologije ugrožena. U našoj industriji je uključenost stručnjaka neizbježna i uvijek će ljudski faktor i rad biti dio naše proizvodnje. Kontinuirano radimo na usavršavanju naših zlatara, a njihove pozicije i zaduženja prilagođavamo potrebama radione. Možemo reći da je u Zlatarni Dodić modernizacija tehnologije dovela do potrebe za kontinuiranim povećavanjem radnog kadra jer povećanjem obujma proizvodnje, povećava se i potreba za stručnjacima koji naš nakit u konačnici dovedu i do finalnog izgleda. Modernizacija je na nas utjecala i više nego pozitivno jer nam je omogućila da se naš radni kadar specijalizira za određenu fazu proizvodnog procesa i da u tome bude najbolji. Tradicionalne vještine zlatara će uvijek biti relevantne i potrebne u izradi nakita. Naš stav je da će kupci uvijek cijeniti direktnu uključenost zlatara u izradu nakita jer time nakit poprima veću vrijednost i dublje značenje", rekao je Filip Dodić.
Što ste morali mijenjati u poslovanju, a što je trebalo ostati isto kako bi bili konkurentni i prepoznatljivi i nakon toliko godina na tržištu?
"U poslovanje smo uveli strojeve (3D printer, lasere, itd.) koji nam pomažu u bržoj pripremi artikala za finalnu obradu. Ulažemo puno vremena i znanja u razvoj novih modela kako bismo zadržali visoku kvalitetu proizvoda koja nam je najbitnija stavka u procesu proizvodnje. Naša prepoznatljivost i dalje leži u našem znanju, istinskoj ljubavi prema ovom poslu, transparentnosti, edukaciji naših klijenata i inzistiranju da svaki detalj na finalnom artiklu bude besprijekoran. To ne želimo mijenjati jer na tome gradimo i temeljimo dugogodišnje povjerenje naših kupaca među kojima su i oni koji su s nama i više od 50 godina".
Koliko današnji kupci razumiju vrijednost nakita, a koliko na brzinu kupuju neki komad gdje im je najvažniji sjaj i pakiranje?
"Internet i dostupnost informacija su promijenili sve. Kupci danas više nego ikad razumiju vrijednost zlata – pogotovo ako su zainteresirani i prate tu temu na investicijskoj razini. Činjenica je da je današnji svijet preplavljen fast fashionom i trendovima koji se brzo mijenjaju. Zlatarna Dodić nije destinacija za zadovoljavanje prolaznih trendova jer naš nakit, s našim kupcima, ostaje zauvijek. Bitno je jasno prepoznati svoje tržište i birati kupce s kojima želite graditi svoj brend i dugoročno poslovanje. Ne volimo generalizirati niti svrstavati svoje kupce u određene kalupe razmišljanja. Većina ljudi s razumijevanjem i dubljim značenjem kupuje zlatni nakit i drago nam je da je to tako, no s druge strane uvijek ima i kupaca koje privlače sjaj i pakiranje. Naš model poslovanja je, osim izrade i prodaje visokokvalitetnog nakita od zlata, edukacija tržišta i upoznavanje naših kupaca s industrijom zlata i dragog kamenja. Ovo je predivna i interesantna industrija i smatramo da svaki kupac koji izađe iz Zlatarne Dodić, osim kupljenog nakita, sa sobom mora ponijeti dodatnu vrijednost u pogledu znanja i informiranosti o artiklu koji je kupio".
Može li nakit danas konkurirati raznoraznim gadgetima koji su puno češće na listi želja među mlađom generacijom od primjerice zlatne ogrlice?
"Naravno da može. Na nama zlatarima je da se približimo i mlađoj populaciji kroz prilagođenu komunikaciju ili dizajn s kojima možemo pridobiti njihovu pažnju i pobuditi želju za nekim komadom nakita.
Također, činjenica je da je odluka o kupnji i dalje na starijim generacijama koje znaju i prepoznaju vrijednost nakita koji ostaje i prenosi se generacijama. Gadgeti spadaju u segment trendova i prolaznosti, dok je vrijednost zlata trajna, a aspiracija za lijepim i kvalitetnim nakitom vjerujemo da nikad neće prestati".
U svijetu zagušenom marketinškim porukama i influencerskim preporukama, kako uspijevate zadržati ekskluzivnost i povjerenje kupaca?
"Svaki brend određuje svoju strategiju i primarne načine komuniciranja te ključne poruke koje njima prenosi. Mi smo odabrali svoj put i komparativne prednosti zbog kojih nam naši kupci poklanjaju svoje povjerenje. Odlučili smo biti zlatarna u koju ljudi dolaze kad žele kupiti nešto vrijedno i visoke kvalitete – jer znaju da će to i dobiti. U našoj zlatarni će uvijek dobiti iskreni savjet i preporuku. Svjesni smo da je tržište preplavljeno raznim marketinškim porukama, no bitno je prepoznati koje poruke vas obilježavaju, koje poruke su kupcima bitne, a najbitnije je ispuniti sve komunicirano. Povjerenje dolazi prirodno kada znate da vaš nakit nije samo proizvod, već rezultat stručnosti, strasti i predanosti koje prenosimo generacijama".
Koliko je važno da u obiteljskom biznisu članovi dijele iste estetske i poslovne vrijednosti?
"Dijeljenje istih estetskih vrijednosti nije presudno. Svatko od nas ima svoj osobni stil, ukus i preferencije - što je zapravo i jako pozitivna stvar. Kad bismo svi dijelili jednako mišljenje o estetici, vjerojatno bismo prodavali i razvijali jedan tip nakita, a naši kupci i tržište su zaista raznoliki. U našoj obitelji ima pojedinaca koji više vole bogatije modele, ali i pojedinaca koji preferiraju klasiku. Mislim da je jako dobro što smo različiti jer se savršeno nadopunjujemo i kreiramo raznolik asortiman za naše kupce. Naravno, oko same estetike brenda smo usklađeni i jasno nam je na koji način se želimo prezentirati na van. Što se tiče poslovnih vrijednosti, njih smo preuzeli od naših roditelja, koji su ujedno i naši mentori. Sasvim je prirodno da nastavite put svojih prethodnika jer smo zahvaljujući njima danas tu gdje jesmo. Franjo i ja smo nova generacija Dodića koja vodi poslovanje. U rad smo unijeli nešto svoje i odluke donosimo zajednički. Naravno da nam se mišljenja nekad razilaze, no to je zapravo i prednost jer ukazujemo jedan drugome na greške ili predlažemo bolje smjerove i odluke", zaključio je draguljar Filip Dodić.
Ako imate priču javite se na urednik@kodex.hr.