KODEX.hr

KODEX.hr

Europska unija uvodi nova pravila za sve vozače: Očekuje se i digitalna vozačka dozvola

Foto: Pixabay

Stižu velike promjene za sve vozače u Europskoj uniji. Vozačke dozvole uskoro će vrijediti 15 godina, uvode se stroža pravila za neiskusne vozače, a novim je pravilima zamišljena i digitalna dozvola. Dio je to revizije pravila o vozačkim dozvolama koju su nedavno podržali zastupnici u Europskom parlamentu.

​Revizija pravila o vozačkim dozvolama donosi niz novosti za sve vozače. Vozačka dozvola za automobile i motocikle trebala bi vrijediti 15, a ona za upravljanje kamionima i autobusima pet godina. Novi zahtjevi za obuku vozača predviđaju ispitivanje znanja o mrtvim kutovima, sustavima za pomoć u vožnji, sigurnom otvaranju vrata, ali i opasnostima upotrebe mobitela u vožnji. Izvjestiteljica za vozačke dozvole Jutte Paulus iz redova Zelenih:

"Želimo da promjene donesu veću sigurnost u vožnji na cestama. To je glavni cilj paketa za sigurnost u prometu. Do 2030. želimo prepoloviti broj smrtnih slučajeva u prometu, a do 2050. postići našu viziju od nula smrtnih slučajeva."

Države članice mogu i skratiti valjanost dozvole za vozače starije od 65 godina. Liječnički bi pregled, uz kontrolu vida, uskoro trebao uključivati i kontrolu kardiovaskulranog sustava. Nove odredbe posebno se tiču neiskusnih vozača za koje se predviđa probno razdoblje za volanom od najmanje dvije godine. Za njih će vrijediti stroža pravila i sankcije pod utjecajem alkohola, za nekorištenje pojaseva ili sjedalica za djecu. Izvjestitelj za zabranu vožnje iz redova S&D-a Matteo Ricci poručio je:

"Na ove nas je izmjene potaknula sigurnost u prometu. Često zaboravljamo da su prometne nesreće jedan od najvećih problema s kojim su europske zemlje i dalje suočene. Iako se brojevi u nekim zemljama smanjuju, i dalje imamo oko 20 000 smrtnih slučajeva u prometu godišnje na našem kontinentu."

Osim toga, 17-godišnjaci će moći dobiti vozačku, ali će do 18. godine morati voziti u pratnji iskusnog vozača.Zbog nestašice profesionalnih vozača, 18-godišnjacima će se omogućiti da steknu dozvolu za vožnju kamiona, a onima koji su napunili 21 za vožnju autobusa, pod uvjetom da su stručno osposobljeni. Ova je odredba sporna prometnom stručnjaku Željku Marušiću koji je za Media servis pojasnio:

"Pitanje je koliko Hrvatska može odgoditi to. U svakom slučaju, predlažem da idemo na krajnji rok i da se formulacija da kandidati moraju imati potvrdu o profesionalnim kompetencijama stavi pod veću kontrolu, pogotovo za strane vozače čije formalne kompetencije ne mogu biti upitne."

Marušić pak pozdravlja donošenje ostalih mjera poput one o privremenoj dozvoli na nove vozače, kao i one o mogućnosti skraćenja važenja dozvole za stare vozače.

"Predlažem da to do 70 godine bude 5 godina, do 75 tri godine, a preko 80 da bude godina dana s time da država subvencionira sa 90% iznosa troškove liječničkih pregleda. To je poticaj starim osobama da to prihvate. To je korisno i za sigurnost u prometu, a i za zdravlje građana."

Od ostalih novosti izdvojimo i da je predviđeno uvođenje digitalne vozačke dozvole na mobitelima, uz to da građani i dalje mogu zatražiti onu fizičku. Mjerama je predviđeno i da se kazne izrečene u inozemstvu te informacije o oduzimanju ili ograničenju vozačke dozvole proslijede državi članici koja ju je izdala. U naredne tri godine Hrvatska ove odredbe mora uskladiti sa svojim zakonima nakon čega slijedi godina dana pripreme za provedbu.

Ako imate priču javite se na urednik@kodex.hr.