KODEX.hr

KODEX.hr

Niskotarifni avioprijevoznici suočavaju se s rastućim troškovima: Otkrijte što mijenja tržište letova

Foto: Pixabay

Globalno tržište niskotarifnih aviokompanija doživljava značajan rast, dosegnuvši vrijednost od 221,3 milijarde dolara u 2024. godini, a predviđa se da će do 2033. narasti na čak 430,5 milijardi dolara, s godišnjom stopom rasta od 7,29%. Međutim, najnovija istraživanja ukazuju na potencijalne turbulencije u ovom sektoru.

Prema nedavnoj analizi, model ultra-niskih cijena počinje se rasipati pod pritiskom rastućih operativnih troškova i promjena u preferencijama potrošača[4]. Unatoč brojnim pokušajima stabilizacije poslovanja, niskotarifni prijevoznici sve teže održavaju profitabilnost. Primjerice, Spirit Airlines nedavno je odbio još jednu ponudu za preuzimanje od strane Frontier Airlines-a vrijednu 2,16 milijardi dolara, piše Global Trade Magazin.

Financijski pokazatelji također otkrivaju značajne razlike između tradicionalnih i niskotarifnih aviokompanija. U posljednjih godinu dana, dionice United Airlines-a porasle su za više od 140%, Delta Airlines-a za 60%, dok su dionice niskotarifnih prijevoznika poput JetBlue i Southwest zabilježile pad od 5% odnosno 10%.

Odgovor tradicionalnih aviokompanija

Tradicionalne aviokompanije koriste dva osnovna pristupa u odgovoru na konkurenciju niskotarifnih prijevoznika:

1. Diferencijacija usluge - Naglašavanje kvalitete i dodatnih pogodnosti poput većeg prostora za noge, besplatnih obroka i zabavnih sadržaja kako bi opravdali više cijene.

2. Smanjenje troškova - Primjer je British Airways koji je 2016. godine započeo agresivno rezanje troškova ukinuvši besplatnu hranu i piće na letovima unutar Europe te smanjivši ulaganja u IT infrastrukturu. Međutim, ovaj pristup doveo je do gubitka lojalnih putnika, pa je novi CEO već počeo vraćati neke ukinute usluge.

Mogućnosti za snižavanje cijena kod tradicionalnih aviokompanija

Postoje četiri ključne strategije kojima tradicionalne aviokompanije mogu sniziti cijene bez značajnog narušavanja kvalitete usluge:

1. Hibridni modeli cijena - Ponuda različitih razina tarifa i dodatnih usluga uz nadoplatu
2. Operativna učinkovitost
- Ulaganje u ekonomičnije zrakoplove poput Airbus A321neo LR i Boeing 787 Dreamliner
3. Digitalna transformacija
- Primjena umjetne inteligencije i analitike podataka za optimizaciju poslovanja
4. Ciljane niže cijene
- Posebno za last-minute rezervacije, čime bi mogli ponuditi cijene do 50% niže od konkurenata

Danas sve više putnika traži međunarodne destinacije i premium usluge koje obećavaju veću udobnost - trend koji niskotarifnim prijevoznicima otežava prilagodbu bez značajnog povećanja troškova[4]. Istovremeno, evolucija poslovnog modela niskotarifnih prijevoznika stvara nova tržišta putovanja i značajno proširuje opcije za putovanje u slobodno vrijeme.

Za tradicionalne aviokompanije, ključni izazov bit će pronaći ravnotežu između konkurentnih cijena i održavanja prepoznatljive kvalitete usluge. Oni koji u tome uspiju vjerojatno će napredovati, dok će ostali riskirati gubitak tržišnog udjela u korist agilnijih konkurenata.

 

Ako imate priču javite se na urednik@kodex.hr.